Soru 1 |
Hz. Ali ile Hz. Aişe arasında meydana gelen Basra savaşı ile Hz. Ali ve Muaviye bin Ebu Süfyan arasında meydana gelen Sıffin Savaşı’nda ölen ve öldürülen Müslümanların dünya ve ahiretteki durumlarının ne olacağıyla ilgili tartışmalar birtakım itikadi yorumların doğmasına zemin hazırlamıştır.
Bu parçada İslam düşüncesinde yorum farklılıklarına etki eden faktörlerden hangisine vurgu yapılmıştır?
Siyasi sebepler | |
Dini metinler | |
İnsanın yapısı | |
Kültürel farklılık | |
Coğrafi etkenler |
Soru 2 |
“Halife’nin (devlet yöneticisi) masum (günahlardan korunmuş) ve en üstün kişi” olması gerektiğini savunan
siyasi-itikadi ekol aşağıdakilerden hangisidir?
Şafiilik | |
Hanbelilik | |
Eşarilik | |
Şiilik | |
Maturidilik |
Soru 3 |
İslam düşüncesinde yorum farklılıklarının sebeplerinden biri de dini metinlerdeki bazı ifadelerdir.
Buna göre Ku’an’da geçen;
I. “Allah’ın kudreti”,
II. “Allah’ın yüzü”,
III. “Allah’ın eli”
gibi ifadelerden hangileri bunlardandır?
Yalnız II. | |
Yalanız III. | |
I ve II. | |
I ve II. | |
II ve III. |
Soru 4 |
İslam düşüncesinde mezhepler siyasi-itikadi ve amelifıkhi olmak üzere ikiye ayrılır. Bu ayrıma sebep olan durum ise bu mezheplerin görüş belirttiği konulardır. İnanç alanıyla ilgili konularda düşünceler ileri süren mezhepler
itikadi mezheplerdir.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi amelî-fıkhî mezheplerden biri değildir?
Hanefilik | |
Şiilik | |
Malikilik | |
Hanbelilik | |
Şafiilik |
Soru 5 |
• Allah, ahiret gününde müminler tarafından görülebilecektir.
• Kendilerine dini tebliğ ulaşmayan kimseler, akıllarıyla Allah’ı bulmak ve iman etmekle yükümlü değildir.
• Ahiret hayatıyla ilgili konular ancak vahiyle bilinir ve akıl ise bunların imkân dâhilinde olduğunu kabul eder.
• İyi ve kötü, güzel ve çirkin akıl ile değil vahiyle bilinebilir. Bir şey Allah emrettiği için güzel, yasakladığı için
çirkindir.
Temel görüşlerinden bazıları verilen bu itikadi ekol aşağıdakilerden hangisidir?
Maturidilik | |
Şia | |
Eşarilik | |
Zeydilik | |
İmamiye |
Soru 6 |
Akla değer veren bir âlimdir. Bu sayede akıl ve nakil (ayet ve hadisler) arasında kendine has bir denge kurmuştur. İmam-ı Azam Ebu Hanife’nin anlayışı doğrultusunda gelişen yorum biçimini sistemleştirerek bu düşünceye itikadi alanda yeni bir boyut kazandırmıştır. Kurduğu ekolün bazı görüşleri şu şekildedir: İman, dil ile ikrar ve kalp ile tasdikten ibarettir. Amel imana dâhil edilemez. Çünkü yüce Allah, Kur’an’ın birçok ayetinde iman ve amele ayrı ayrı değinmiştir.
Bu parçada sözü edilen âlim aşağıdakilerden hangisidir?
Caferi Sadık | |
İmam Mâlik | |
İmam Eş’ari | |
İmam Matüridî | |
İmam Şafii |
Soru 7 |
• Görüş ve uygulamalarında tabiin sözlerini de kaynakkabul eder.
• Medine halkının uygulamalarına diğer mezheplerden daha fazla önem verir.
• Günümüzde Mısır, Tunus, Cezayir, Fas ve Sudan’da yaşayan Müslümanlar arasında yaygındır.
• Dinin doğru anlaşılmasında, Hz. Peygamberin denetiminden geçtiği için Medine halkının örfü öncelikli bir
konuma sahiptir.
Bu bilgiler aşağıdaki amelî-fıkhî yorumlardan hangisine aittir?
Şafilik | |
Malikilik | |
Caferilik | |
Hanefilik | |
Hanbelilik |
Soru 8 |
Amelî-fıkhî yorumların önderlerinin telif ettiği bazı eserler şunlardır:
• Muvatta
• er-Risale
• el-Müsned
• Fıkhu’l-ekber
Aşağıdaki âlimlerden hangisinin eseri burada verilmemiştir?
İmam Şafii | |
Ebu Hanife | |
İmam Malik | |
Cafer-i Sadık | |
Ahmed bin Hanbel |
Soru 9 |
Amelî-fıkhî yorumlarla ilgili aşağıdakilerden hangisinde bilgi yanlışı yapılmıştır?
Peygamberimizden sonra ortaya çıkan problemlere çözüm arayışları sonucu oluşmuşlardır. | |
Caferilik, problemlerin çözümünde diğer dört mezhepte kullanılmayan deliller kullanmıştır. | |
İslam düşünce tarihinde günümüze ulaşmayan amelîfıkhî yorumlar da ortaya çıkmıştır. | |
Farklılık, problemlere çözüm üretme yöntemlerinden ileri gelmiştir. | |
Her amelî-fıkhî yorumun takip ettiği ayrı bir siyasi-itikadi yorum vardır. |
Soru 10 |
Hz. Peygamberin vefatından sonra zamanla ortaya çıkan belli görüş ve düşünceler çerçevesinde farklı din anlayışları oluşmuştur. Bu farklı anlayışlar dinin kendisi değil onun bir yorumu olarak kabul edilmiş ve bu kabul dolayısıyla Müslüman toplumlarda canlı bir düşünce ortamı oluşmuştur.
Bu parçada, İslam düşüncesindeki yorumlarla ilgili;
I. Farklı yorumların kaynağının Kur’an ve sünnet olduğuna,
II. Farklı dini yorumların fikri bir zenginlik olduğuna,
III. Din ve din anlayışının birbirinden farklı olduğuna
durumlarından hangilerine ulaşılabilir?
Yalnız I. | |
Yalnız II. | |
I ve II. | |
II ve III. | |
I, II ve III. |
Soru 11 |
Hz. Peygamberin vefatından sonra birtakım sebeplere bağlı olarak ayet ve hadislerin yorumlarından ortaya
çıkan farklı görüş ve düşünceler farklı din anlayışlarını oluşturmuştur. Bu anlayışlar ilk zamanlarda dağınık bir
şekilde kendini göstermişse de sonraları her anlayış kendine has bir yöntem geliştirerek sistemleşmiştir.
İslam düşüncesinde sistemleşen bu dini anlayışlara verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Din | |
İçtihat | |
Mezhep | |
Tasavvuf | |
Tarikat |
Soru 12 |
Mezhepler;
• Allah’ın varlığı ve birliği hususunda,
• Hz. Muhammed’in (sav.) peygamberliği konusunda,
• Namaz, hac, zekât ve oruç gibi temel ibadetlerin farz olduğu hususunda ittifak etmiştir.
Bu bilgilerden, İslam düşüncesiyle ilgili aşağıdaki yargıların hangisine varılabilir?
Dinin temel ilkelerinde ihtilaf edilmemiştir. | |
İhtilaflar daha çok fıkhî konularda ortaya çıkmıştır. | |
İnanç konusunda konuşmaktan uzak durulmuştur. | |
İnançla ilgili hususlarda hiçbir fikir ayrılığı olmamıştır | |
Farklı fikirler kendilerini ifade etme imkânı bulamamıştır. |
10. Sınıf Din Kültürü İslam Düşüncesinde İtikadi, Siyasi ve Fıkhi Yorumlar PDF Test
10. Sınıf Din Kültürü İslam Düşüncesinde İtikadi, Siyasi ve Fıkhi Yorumlar konusuyla ilgili sorular bulunmaktadır. Testler; kazanım odaklı güncel sorulardan oluşmaktadır.
Test İstatistikleri (Ortalama)
Doğru | 6.50 |
Yanlış | 5.00 |
Net | 4.84 |
Çözülme Sayısı | 2 |
Başarı Tablosu
İsim Soyisim | Doğru | Yanlış | Süre |
cihan kavan | 2 | 10 | 171 saniye |